Milloin sinä olet viimeksi järjestänyt vuorokauden aikaa ajattelulle?

Innovation Bootcamp 2022 -tapahtuma kokosi maaliskuun lopussa yhteen 25 aluekehittäjää ja ekosysteemien puutarhuria ympäri Suomen. Hieman Vain elämää -ohjelman formaattia mukaillen kyseessä oli irtiotto arjesta. Musiikin sijaan tarkastelussa oli aihe ”Yrittäjämäiset yhteisöt ja uusi työ”. Osallistujat syventyivät heille ajankohtaisiin kysymyksiin , jakoivat kokemuksia ja tutustuivat vertaisten kesken. Tapahtuman järjestäjinä olivat Crazy Town, MDI ja Urban Mill.

Muutamia osallistujien kolahduksia:

  • Yhteisöjen rakentamisessa merkitsee tarina, jolla innostaa muut mukaan
  • Kohtaamisten tärkeys ja osaamiskeskittymät
  • Uudet innovaatiot syntyvät siellä, missä on ihmisiä
  • Kehittämiseen tarvitaan hauskuutta ja yllättävyyttä

Bootcamp alkoi Helsingissä, jossa MDI:n Janne Antikainen ja CT:n Toni Pienonen alustivat yhteisöihin sekä uuteen työhön liittyvillä trendeillä. Viimeisen kahden vuoden aikana yhä useampi yritys ja alue on joutunut pohtimaan kysymyksiä, kuten monipaikkaisuus ja osaajapula. Erilaisten yhteisöjen rooli osaamisen yhdistelyssä, pitovoimassa ja houkuttelussa kasvaa. ”80% kehittämisestä on sattumaa. Siksi erilaisia tapahtumia sekä yhteisöjä kuten Bootcamp tarvitaan,” summasi Janne.

KUVA: Loistava artikkeli New York Timesin artikkeli ”What Hollywood Can Teach Us about the Future of Work?” kuvasi yleistyviä työn tekemisen tapoja, jossa yhä useampi projekti tuotetaan usean yrityksen yhteistyöllä.

Löydät lisää työn tekemisen trendejä tästä PDF:stä.

Iltapäivä jatkui Aalto Design Factoryn tilassa, jossa Urban Millin Kari Mikkelä esitteli osallistujille paikan yhteiskehittämisen ja oppimisen toimintafilosofiaa.

KUVA: Design Factory tarinallistaa tilassa olevien elementtien kautta kuinka toimia paikan päällä. CT:n Pavel Popov havainnollisti halausmenuun ja -.pisteen roolia. 

MDI:n Timo Aro kannusti osallistujia pohtimaan millaiset kaupunkiympäristöt ja yhteisöt luovat pitovoimaa kohtaamisten, hauskuuden ja yllättävyyden kautta. Peter Vesterbacka ja Antti Ainamo vuorostaan keskustelivat AaltoES sekä Slush -yhteisöjen synnystä ja eri tahojen roolista taustalla. Peter kehotti kaikkia brändäämään ja tarinallistamaan yhteisöt sekä tarttumaan tekemiseen liiallisen suunnittelun sijaan.

Ilta huipentui viiteen esitykseen, joiden kautta osallistujat kirkastivat oppeja ratkaisuideoiden muodossa. Ratkaisut saattoivat olla:

  • Arjen muutos toimintatapoihin
  • Hankeidea
  • Kokeilu tai tapahtuma
  • Uusi palvelu / tuote
  • Ryhmä / yhteisö
  • Ulostulo / manifesti / ehdotus

Esimerkiksi ”Hupipeli”-ryhmä ideoi ja kehitti pelillistetyn työkalun, jonka avulla tarkastella onko kunnassa tarve yhteisölliselle tilalle – vai onko vaara joutua hypen uhriksi? Työkalusta tehtiin viikon sisällä ensimmäinen pelattava versio(!).

No, mitä jäi käteen 24 tuntia myöhemmin? Oppeja, intoa, ideoita sekä tekoja. Sekä uusia tuttavuuksia. Muutama nosto vielä alta suoraan osallistujilta itseltään:

  • ”Ekosysteemien kehitys ei vaadi aina vaikeita ja monimutkaisia hankkeita. Simppelit, konkreettiset toimenpiteet voi tehdä isoja muutoksia. Kunhan tehdään.”
  • ”Se että niiiin paljon ’samaa’ tapahtuu jo muuallakin… selvitän ja pöllin maksimaalisesti.”
  • ”Hauskuuden muistaminen kehittämistyössä ja brändäyksessä.”
  • ”Mielentilan / henkisen tilan, ei vain rakenteiden rakentaminen.”

Joskus tosiaan kannattaa raivata arjen keskelle aika ja paikka pysähtyä paikoilleen pohtimaan asioita. Kiitos MDI:lle ja Urban Millille kumppanuudesta!

– Toni, Crazy Town

PS. Tarvitsetko apua tällaisen tapahtuman järkkäilemisessä? Soitapa meille. Teemme myös yhteisöjen ja yhteisöllisten tilojen konsultointia sekä operointia.