Jaakko Männistön erinomainen lista +50 melkein ilmaista työkalua, jota ilman et halua elää kirvoitti paljon keskustelua Crazy Townin jäsenten kesken siitä, kuinka pienten yritysten ketterät pilvipohjaiset työkalut tarjoavat monesti nykyään paremmat välineet liikkuvaan työntekoon kuin korporaatioiden raskaat järjestelmät.

Jaakko listaa jutussaan itse suosittelemia pilvipohjaisia työkaluja, jotka ovat joko maksuttomia tai hinnaltaan huokeita. Mikä parasta, monet tarjoavat maksuttoman kokeilujakson, jonka aikana voit itse testata. Artikkeli on ehdottomasti tutustumisen arvoinen!

Crazy Townin toiminnassa keskeisiä työkaluja, joita voimme suositella kaikille ovat:

  • Active Campaign: CRM, sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio yhdessä paketissa. Vähän kuin HubSpot, mutta huomattavasti halvempi.
  • Slack: Tiimin sisäiseen kommunikaatioon. Korvaa lukuisat sähköpostit ja sisäisen Facebook-ryhmän, mitä aikaisemmin käytimme. Toimii hienosti sekä mobiilisti että tietokoneella.
  • join.me: Ruudun jakamiseen. Tilanteisiin, jossa haluat jakaa oman tietokoneen ruutunäkymän jollekin toiselle. Ääni siirtyy parhaiten puhelimitse.
  • Dropbox: Verkkokiintolevy tiedostojen tallentamiseen ja jakamiseen. Toimii niin sujuvasti oman käyttöjärjestelmän osana, ettei Dropboxia edes huomaa.
  • Procountor: Sähköinen taloushallinnon ratkaisu, jonka avulla yhteydenpito myös kirjanpitäjään toimii upeasti (kiitos Olli ja Yrityshuoltamo).
  • G Suite (Googlen työkalut): Sähköposti ja kalenterit pyörivät Googlen varassa. Satunnaisesti hyödynnämme myös tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa, mutta Applen Pages, Keynote ja Numbers vievät silti sujuvuudessaan voiton. Voit järjestää vaikkapa tapahtumailmoittautumiset Google -lomakkeella.
  • dapulse: Projektinhallintaan, joskin tämän työkalun parissa meillä on vielä totuttelemista.

 

Olemme historian itse varrella kokeilleet kymmenittäin erilaisia työkaluja. Tässä pari huomiota:

  • Ota käyttöön vain sellaiset työkalut, joiden käyttö on kivaa: Ellei työkalusta tule nopeasti osa sinun ja muiden työkavereidesi arkea, se jää pölyttymään kaappiin melko nopeasti. Hyödynnä maksuttomat kokeilujaksot.
  • Integraatio ja avoimet rajapinnat ovat tätä päivää: Varmista, että keskeiset työkalusi puhuvat keskenään. Älä hanki sellaisia ratkaisuja, jotka ovat suljettuja.
  • Automatisoi kaikki manuaaliset vaiheet: Jos esimerkiksi myyjäsi joutuvat käsipelillä katsomaan, ketkä yhteystiedoista ovat avanneet sähköpostit ja lisäämään ne itse kontaktoitavien joukkoon CRM:ään, tarkoittaa se turhautumista, tekemättä jääneitä kauppoja sekä tuhlattua aikaa.
  • Älä sitoudu: On demand -ajattelu on nykypäivää myös sähköisten työkalujen osalta. Kun irtosanomisaika on muutamia kuukausia ja tiedot siirtyvät sujuvasti muualle, et ole sidottu yhteen ratkaisutoimittajaan.

 

Fulmore, joka on auttanut meitä oman markkinoinnin automaation kehittämisen kanssa, kertoo oppassaan seuraavaa: ”Kohti nykyaikaista markkinointia matkaavilla yrityksillä on edessään kaksi vaihtoehtoa. 1) Valita omien alojensa huippuohjelmistoista koottu kamariorkesteri, tai 2) Yhden ohjelmistotoimittajan rakentama all-inclusive-monsteri”

Vaihtoehdoista 1) on nykypäivää. Kun jokainen työkaluista keskittyy omaan lokeronsa täyttämiseen, mutta myös puhuu toisten työkalujen kanssa, hommat toimivat vauhdikkaammin.

 

– Toni, Crazy Town Oy

 

PS. Kiitos Crazy Town Hämeenlinnan Lisa-Marie Karvoselle (Diginörtti, WP-Turva), joka suositteli Hämeenlinnan aamukahveilla 12.5. WWW-sivujen asiakaspalveluchatiksi Zendesk Chattia. Palvelun pitäisi olla yhdellä käyttäjällä maksuton.

 

(Kuva: Lewis Hine, 1920. Power house mechanic working on steam pump)