TIEDOTE: Crazy Town ja We+ yhteistyöhön – yrityksille suora yhteys Kiinaan ja yli 60 kohteeseen maailmalla

Suomen kokenein coworking-toimija sekä kansainvälinen We+ -ketju yhdistävät voimansa. Crazy Town alkaa operoida Helsingissä sijaitsevan We+ Kaapeli coworking-tilan toimintaa ja sisältöjä avaimet käteen -palveluna. Crazy Town ja We+ tarjoavat yritysten käyttöön yhdessä yli 60 coworking -kohteen verkoston.

We+:n Suomeen tuoneet Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen näkevät yhteistyön tuovan lisää mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille sekä We+-verkostolle Kiinassa ja ympäri maailmaa. He haluavat auttaa suomalaisia yrityksiä kansainväliseen kasvuun, tuoda yrityksiä maailmalta Suomeen ja rakentaa yhteistyöverkostoja erityisesti Suomen ja Kiinan välille.

– Näemme, että Crazy Town on hyvä yhteisö ja kokenut kumppani tähän, Vesterbacka sanoo.

Kiinteistötoimijoille valmis malli yhteisöllisten tilojen operointiin

We+ Kaapeli on ensimmäinen operointisopimus Crazy Townille. Tarkoitus on luoda vastaavia kumppanuuksia myös muiden tilojen ja kiinteistötoimijoiden kanssa. Joustavien toimitilojen kysyntä kiihtyy markkinoilla, mutta osaamista kohteiden pystyttämiseen ja varsinkin menestykselliseen pyörittämiseen on vähän. Crazy Townilla on osaamista ja pitkä kokemus coworking-yhteisöjen manageroinnista ja kehittämisestä.

– Yhteisöllisissä työtiloissa ei ole kyse vuokrabisneksestä. Tärkeintä on auttaa yrityksiä ja tiimejä tekemään yhteistyötä, jakamaan resursseja ja oppimaan toinen toisiltaan. Erilaisten coworking-tilojen tarjoamat “popcornit ja after workit” jäävät helposti päälle liimatuksi täytteeksi, joilla ei ole merkitystä yhteisön yritysten liiketoiminnalle, Crazy Town Oy:n toimitusjohtaja Mikko Markkanen sanoo.

China Caravan -ohjelma yhdistämään Suomea ja Kiinaa

Crazy Townin muista coworking-tiloista poikkeava yhteisöön painottunut lähestymistapa herätti Peter Vesterbackan ja Kustaa Valtosen kiinnostuksen. He lähtivät Crazy Towniin mukaan enkelisijoittajina Random Ventures -sijoitusyhtiön kautta ja mahdollistivat myös We+ Kaapelin operointisopimuksen.

Peterin ja Kustaan avulla Crazy Town ja We+ käynnistävät China Caravan -ohjelman, joka tuo yhteen kasvuhaluiset yritykset, rahoittajat, oppilaitokset ja osaamisyhteisöt Suomessa sekä vie ne Kiinan markkinoille.

– Karavaanit kulkevat myös maailmalta Suomeen. We+ ja Crazy Town tarjoavat valmiin soft landing -ympäristön, jonka kautta kansainväliset tiimit voivat sijoittua Eurooppaan, Markkanen kertoo.

Vesterbackan ja Valtosen sijoitus toimii lähtölaukauksena Crazy Townin seuraavalle rahoituskierrokselle, johon haetaan mukaan työelämän ja työtilojen muutoksesta sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneita sijoittajia.

– We+ Kaapeli toivottaa tervetulleeksi startupit ja asiantuntijatyöläiset, jotka hakevat tukikohtaa Helsingistä. Erityisesti kansainvälistä kasvua hakevien yritysten kannattaa ehdottomasti tulla jäseneksi. Jäsenistössämme on Vesterbackan ja Valtosen lisäksi useita muitakin kansainvälisen kasvun kehittäjää ja rahoittajaa. Näin merkittäviä verkostoitumismahdollisuuksia ei monesta paikasta löydy, Markkanen muistuttaa.

Crazy Town – We+ yhteistyö
Mikko Markkanen, Crazy Town Oy, 040 758 8712, mikko.markkanen@crazytown.fi
Kustaa Valtonen, Random Ventures, 050 415 5300, kustaa@live.com

We+ Kaapelin jäsenyydet
Toni Pienonen, 0400 737 238 toni.pienonen@crazytown.fi
www.crazytown.fi/weplus-kaapeli

Crazy Town on suomalainen start again -yritys, jonka jäsenistöön lukeutuvat 200 kasvuhaluista yritystä toimivat Jyväskylässä, Tampereella, Porissa sekä Hämeenlinnassa. Työskentely freelancerina, yksinyrittäjänä, mikroyrityksessä tai startupissa on arkea yhä useammalle suomalaiselle. Työtä tehdään alustoissa ja verkostoissa ilman perinteisiä työntekijä-työnantajasuhteita. Jatkuvan elinikäinen oppimisen merkitys korostuu. Myös isompien yritysten etätyöntekijät tai boostia hakevat yksiköt kaipaavat uudenlaista ympäristöä. Crazy Town tarjoaa tähän alustan.

We+ on Kiinan johtavia coworking-toimijoita. Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva We+ Kaapeli on yrityksen ensimmäinen kohde Euroopassa. Kiinassa We+:lla on yli 60 coworking-tilaa 16 kaupungissa, muun muassa Shanghai, Peking, Xian, Hangzhou, Shenzhen ja Guangzhou.