JKL City Challenge hakee kehitysideoita Jyväskylän keskustan palveluiden parantamiseksi. Viisi parasta ideaa saivat 2500 - 3000 euron rahoituksen niiden testaamiseksi


Vaiheet


Raati myöntää kokeilurahoituksen parhaiten soveltuville ideoille 11.1.2019.

Idean kokeileminen käytännössä 1.3.2019 mennessä.

Showroom Jyväskylän Crazy Townilla 15.3.2019.





Seuraavat kolme ideaa tarkoitettiin ideoinnin tueksi. Hakijoiden tehtävänä oli sanoittaa ne tarkemmin ja löytää niiden taustalta mielenkiintoinen mahdollisuus.


1. Millaiset kaupalliset palvelut sekä kulttuuri- ja elämyspalvelut toisivat ihmiset Jyväskylän keskustaan?
Kuinka lisäämme keskustan viihtyvyyttä?


2. Miten saamme lisää asukkaita ja liiketoimintaa keskustaan?
Miten vanhojen kiinteistöjen käyttöasteita lisätään ja kuinka niitä tulisi kehittää? Minkälaisia asuntoja ja asumismuotoja tarvitsemme keskustassa?


3. Mitä ovat tulevaisuuden pankkipalvelut keskustassa?
Voisiko pankkikonttori olla muutakin kuin pankki?




Rahoituksen saaneet kokeiluideat


JKL City Challengin kumppaneista muodostunut raati on kokoontunut ja päättänyt neljä rahoituksen saavaa kokeiluideaa. Kaikki kokeiluideat keskenään erilaisia ja uusia innovaatioita Jyväskylän keskustassa. Teemoina kokeiluideoissa nousevat selkeästi esiin jakamistalous ja ekologisuus.


Araund - Kokeiluidea

Dynaamista pyörien vuokraamista Jyväskylään. Araund tuo mahdollisuuden pyörien vuokraamiselle yksityishenkilöille sekä yrityksille. Käytännössä tarvitset vain pyörän sekä Araundin älylukon ja voit aloittaa pyöräsi jälleen vuokraamisen.
Tavoitteena on vähentää autoilun tarvetta kaupungissa sekä tarjota vaihtoehtoinen tapa liikkua kaupungissa - vuokrapyörä.

Jyväskylän keskustan brändäys ja yhteismarkkinointi - Kokeiluidea

Jyväskylän keskusta yhtenäiseksi palveluntarjoajaksi yhteismarkkinoinnin keinoin. Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta Ry brändäytyy uudelleen ja keskittää toimintansa tulevaisuudessa Jyväskylän keskustan toimijoiden yhtenäisen viestinnän kehittämiseen. Keskustalle luodaan oma brändi ja rikkonainen viestintä eri toimijoilta korjataan kuluttajille suunnattavaksi yhtenäiseksi ja houkuttelevaksi palveluksi. Tavoitteena on elävöittää Jyväskylän keskusta viestinnän ja mielikuvien voimin.


SharePark - Kokeiluidea

Keskusta-alueen parkkeeraamisen kehittäminen uudelle tasolle. SharePark tarjoaa uuden ja tehokkaan ratkaisun Jyväskylän keskustan parkkeeraus haasteisiin tarjoamalla mahdollisuuden vertaisvuokraamiselle.
Tavoitteena on kattaa koko Jyväskylä ja sen lähialueet ja hyödyntää yksityisten parkkipaikkojen vähäistä käyttöastetta. Jokainen yksityisen parkkipaikan omistava voi jälleenvuokrata omaa parkkipaikaansa silloin kun ei sitä itse tarvitse kilpailukykyiseen hintaan verrattuna maksullisiin parkkipaikkoihin ja ansaita siitä passiivista tuloa.


Trashmen - Kokeiluidea

Keskusta-alueen ravintoloiden kestävän kehityksen ulkoistaminen. Trashmen prosessoi ravintoloiden biojätettä, joiden lopputuotteena syntyy kahvilikööriä ja sitrus cordellia. Ansaintamallina on tuotteiden jälleenmyynti ravintoloille. Kahvilikööriä ja sitrus cordellia pääset jo maistamaan cocktail-baari DeLoreanissa, käy testaamassa!




Järjestäjät


JKL City Challenge -kampanjan toteuttavat yhteistyössä
Image
Image
Image
Image
Image
Image

OLE YHTEYDESSÄ


Image

Matleena Laaksonen
044 373 1932
matleena.laaksonen@crazytown.fi

Image

Pekka Jääskö
040 566 7856
pekka.jaasko@crazytown.fi


#jklcitychallenge