Mitä palveluita sinä toivot tulevaisuuden Hämeenlinnan keskustalta?
HML Open City Challenge haki ratkaisuideoita, jotka uudistavat kaupungin keskustaa ja sen palveluita.
Viisi parasta sai kääyttöönsä 2000 - 2500 euron kokeilurahan sekä työtilat. Ideoiden toimivuutta testataan 11/2019-1/2020 välisen ajan kaupunkilaisten kanssa.
Kampanja oli kaikille avoin. Haku päättyi 28.10.2019.
Vaiheet
1.
Hae mukaan 28.10.2019 mennessä. Raati myöntää parhaille ideoille 2000 - 2500 euron kokeilurahoituksen.
2.
Kokeiluun valitut testaavat ideoita 3 kk ajan kaupunkilaisten kanssa 11/2019 - 1/2020.
3.
Saat näkyvyyttä, kontakteja ja sparrausta. Olet mukana Hämeenlinnan keskustan kehityksessä.
Ratkaistava haaste: Miten parantaisit Hämeenlinnan keskustaa ja sen palveluita?
Kaupungin kehittäminen kuuluu kaikille. Ideat voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin tunnistettuihin tarpeisiin:
-
- Kaupunkiympäristö: Minkälainen kaupunki on vetovoimainen ja viihtyisä nuorille aikuisille?
- Tulevaisuuden palvelut: Minkälaisia kaupallisia palveluita tarvitsemme Hämeenlinnan keskustassa?
- Rantojen hyödyntäminen: Miten voisimme hyödyntää paremmin Hämeenlinnan keskustan ranta-alueita?
Hakijoiden vastuulla oli esittää idea, jota voisi kokeilla aidossa ympäristössä Hämeenlinnassa. Idean jättäjille tarjottiin apua, mikäli he eivät itse pystyneet itse toteuttamaan kokeilua.
Tutustu tästä Hämeenlinnan Keskustavisio 2035 -materiaaleihin >>
Kaikki saivat osallistua HML Open City Challenge -kampanjaan
Sinulla on idea, mutta ei yritystä tai tekijöitä
Turvallinen tapa testata idean toimivuutta. Saat käytännön kokemusta, näkyvyyttä ja sparrausta. Et tarvitse valmista y-tunnusta. Tarvittaessa haemme idean ympärille toteuttajia.
Olemassa oleva yritys
Onko sinulla mielessäsi uusi liikeidea tai palvelu, jota haluaisit testata Hämeenlinnan keskustassa? Nyt on sen aika!
Järjestö tai kansalaistoimija
Miltä tulevaisuuden Hämeenlinnna näyttää sinun silmin? Vaikuta, kokeile ja onnistu meidän avullamme! Osallista ihmiset mukaan luomiseen yhdessä. Järjestä jotakin uutta, mitä et muuten voisi tehdä.
Opiskelija
Haluatko oppia käytännön kautta ja kokeilla asioita käytännössä ennakkoluulottamasti? Testaa omaa ideaasi - me tarjoamme rahoituksen ja työtilat kolmeksi kuukaudeksi!
Rahoituksen saaneet ideat
Geego -sovellus
Uusi tapa haastaa hämeenlinnalaiset perheet yhdessä aktivoitumaan. Valjastetaan ulkoilualueet sekä puistot jälleen arkisen liikunnan iloihin Geego haastesovelluksen avulla. Perheliikuntakonseptin tärkein sanoma on saada perheet ottamaan kopin omasta aktiivisuudestaan, yhdessä. Geego – satojen haasteiden appi, on tarkoitettu koko perheelle, vauvasta vaariin. Lisätietoja: https://www.geegokids.com/appi/
CITYERÄOPAS
Monilla kaupunkilaisilla tai Hämeenlinnaan tulevilla matkailijoilla ei ole osaamista tai varusteita esimerkiksi nuotioretken toteuttamiseen. Tässä kohtaa apuun astuu Cityeräopas! Cityeräopas on partiolainen, jolla on hallussa erätaidot kuten nuotion sytyttäminen ja kiehisten vuoleminen.
Cityeräopas luo puitteet onnistuneeseen kaupunkiretkeen rantareitin varrella. Tavoitteena on saada aikaan konsepti, jota voi jatkossakin toteuttaa järjestön varainkeruu mallina. Päävastuullisena toteuttajana haastekampanjan aikana toimivat Lippukunta Jaarlin Pojat.
HÄMEENLINNA STREET O
Hämeenlinna Street O:n ideana on tuoda suunnistus Hämeenlinnan keskustaan, saada lajille uusia harrastajia, tarjota nykyisille harrastajille uusi mahdollisuus suunnistukseen kesän kuntorastikauden ulkopuolelle sekä elävöittää kaupungin keskustaa.
Tapahtumasarjan suunnittelussa on ollut mukana kuusi paikallista urheiluseuraa (Musta Neliö, Tawastia Trail Club, Hauhon Sisu, Hämeenlinnan Tarmo, Hämeenlinnan Suunnistajat ja Kalvolan Keihäs) ja onkin konkreettinen yhteistyöntulos.
E-URHEILUYHTEISÖ
E-urheilu -yhteisön rakentaminen Hämeenlinnaan (kahden idean yhdistelmä)
Toteuttajana yrittäjähenkinen opiskelija.
KRITEERIT JA SÄÄNNÖT
Raati arvioi hakemukset kolmen kriteerin mukaan ja valitsi rahoitettavat ideat.
1. UUTUUSARVO: Ideassa ja sen toteutuksessa on tuore näkökulma.
2. KOKEILTAVUUS: Idea on testattavissa Hämeenlinnassa 2000-2500 €:n kokeilurahalla.
3. JATKUVUUS: Idean sekä kokeilun pohjalta on nähtävissä mahdollisuus kestävään ja kasvavaan toimintaan.

MITÄ IDEAN KOKEILEMINEN TARKOITTAA?
Pelkkä hyvä idea ei riitä HML Open City Challenge -kampanjassa. Ideoita tulee näkyvästi testata aitojen asiakkaiden ja käyttäjien kanssa Hämeenlinnassa.
Voi olla, että hakija järjestää esimerkiksi tapahtuman, johon hakee osallistujia. Hän saattaa kokeilla kenties uuden palvelun myyntiä rajatun ajan. Tai sitten hän tekee mallikappaleen tai esitteen, josta kerää mielipiteitä.
Kokeilun pohjalta tiedetään mikä toimii ja mikä ei.
Järjestäjät ja kumppanit
HML Open City Challenge -kampanjan toteuttavat yhteistyössä






HML Open City Challenge -kampanjan kumppanit

