Miten Crazy Townin jäsenet huolehtivat työssä jaksamisesta?

Kysyimme Crazy Townin jäseniltä vinkkejä siihen, kuinka he huolehtivat omasta työssä jaksamisestaan yksinyrittäjinä tai pienyrityksinä. Tässä muutamia nostoja. Kiitos kaikille, jotka jakoivat ideoita.

Työssä jaksaminen on aiheena Y-Koulu -tapahtumassa ”Älä kaadu työkuormaan” pe 15.9.2017, jonka järjestämme Fennian ja Y-Studion kanssa. Tervetuloa mukaan Crazy Town Tampereelle tai seuraamaan sisältöjä Facebook Liven kautta.


ASIOIDEN ORGANISOINTI

  • Aikatauluttaminen ja priorisointi. Joka päivä.
  • Sopivassa suhteessa verkostoitumista (= vuorovaikutusta, apu aina lähellä, ajatusten vaihtoa) sekä kotitoimistopäiviä (= työrauhaa, tehokasta työskentelyä, rentoa ”tukkapystyssämeininkiä” perheen ehdoilla). Jaksamista auttaa vapaus valita, missä, milloin ja miten työnsä tekee. Itsensä johtamista nämä kyllä vaativat, eivätkä siten välttämättä sovi ihan kaikille.
  • Älä yritä tehdä kaikkea itse – käytä kumppaneita ja ostopalveluita. ”Tein itse, säästin” ei päde kovin usein, sillä omalla työajalla on myös arvo. Lisäksi jos teet itseäsi stressaavia asioita, jotka voisi antaa muille tehätäväksi, kuormitat vain päätäsi turhaan. Kysy muilta Crazy Town yhteisön jäseniltä vinkkejä ja suosituksia hyvistä palveluntuottajista.
  • Pidä mielessä työn merkitys, varmista, että pystyt itse vaikuttamaan miten työn teet, tee työtä joka sopii arvoihisi, säilytä optimistin asenne, opettele hengittämään ja pidä hauskaa joka päivä edes vähän 🙂
  • Toimintakulttuurin ja -tapojen miettiminen kuntoon. Suorituskeskeisyys vai laatukeskeisyys. Meidän firmassa jo luontaisesti tehokkaille ihmisille suorituskeskeisyys ei tuo jaksamista eikä hyvinvointia.


ARJEN VALINNAT

  • Tauot, taukojumppa ja lisää liikettä istumiseen työpäivän aikana. Lounas hyvässä seurassa. Kävelypalaverit. Portaat mieluummin kuin hissi.
  • Lounaan jälkeen 10-15 minuutin kävely. Maksaa ”hukatun ajan” takaisin moninkertaisesti. Keksin tämän noin 15 vuotta sitten enkä luopuisi mistään hinnasta.
  • Uni –> Nuku tarpeeksi
    Ravinto –> Puhdas, ravintorikas ruoka
    Liikunta –> min 30 min päivässä
  • Headspace-meditaatioappi

OMA AIKA

  • Pidennetyt viikonloput jossain muualla kuin kotona, jos on mahdollista. Väliin tuntuu, että on niiiiiin kauhean vaikea olla pitkällä lomalla, mutta jos pääsee edes pe-la-su johonkin pois normaalikuvioista on paljon piristyneempi. Ainakin itsellä tämä toimii.
  • Kuormittunein elin on varmasti aivot. Siksi on lähes pakko olla joku tai joitain harrastuksia, jotka väkisin nollaa aivot, siis estää täysin ajattelemasta työjuttuja. Mulla toimii tietokonepelit (strategia, toimintakin) ja muut strategiapelit sekä toi (tanssillinen)voimistelu. Molemmissa yhdistävä tekijä on se, että niiden suorittaminen on täysin mahdotonta jos ajattelee mitään muuta ja kuormittavat jotenkin ”eri osia” aivoista kuin työ.
  • Pelit ym toimii mulla erinomaisesti!
  • Ohjattu liikunta on hyvä. Siinä ei voi miettiä muuta tai on jalat solmussa. Jotkut sanoo ettei kaikki liikunta sovi, esim. juoksulenkeillä jengi kelaa työjuttuja ja siksi ei pääse eroon töistä. Ehkä siis miehillekin enemmän voimistelua!